Luksus på båten

I september gikk startskuddet for Årets Båt i Europa og det var 20 nominerte båter. Hvem ble best og hvorfor ble det akkurat den båten?

En båt er ikke lenger noe som bare skal frakte deg fra A til B, du skal virkelig nyte turen med den også. Jo flere av av dagliglivets oppgaver du kan gjøre ombord, jo bedre er det. Det handler om komfort og om tekniske duppeditter som kan gjøre reisen mest mulig behagelig og ikke minst trygg.

Ser man på trenden hos årets båter, så ser man at de stadig blir høyere og bredere. Dette betyr også at man får større utfordringer med rorgrepet. Flere av båtene har rorkult og dette er en fordel ettersom den gir bedre tilbakemeldinger til rormannen. Rattstyring er noe mange velger å styre unna. Ettersom bredden kan gi utfordringer finner du nå doble ror også på turseilerne, ikke bare regattabåtene.

Det er også en fordel med kjøler som kan justeres, da dyp kjøl kan gi mer løft på kryss. Men i enkelte farvann kan dette være en ulempe. Flere av båtene har også den svenske masten Seldén. Alle båtene som hadde baugpropell hadde den norskproduserte fra Sleipner. Sleipner leverte også annet utstyr til blant annet Allures, Contest, Gunfleet, Hallberg-Rassy og Premier.

Innredningen på båten skal fremdeles være lys, gjerne hvit og så lite treverk som mulig. Under dekk ser flere av båtene mer minimalistiske ut og der tresoter benyttes er det lyst tre. Det er viktig med flere luker og større vinduer, helst med klart glass i stedenfor det sotede. På denne måten får man benyttet seg av dagslyset på en fin måte inne i båten.

Nå benytter også seilbåter seg av karbonfiber som gjør at seilbåtene får mange nye egenskaper. Årsaken er at materialet faller i pris, så det er ikke så dyrt å bruke dem i produksjon av seilbåter beregnet for turseiling. Det samme gjelder master av karbonfiber. Dette gjelder spesielt på båtene Dehler 38 og Pogo 30 hvor du betaler henholdsvis 150 000 kr eller 100 000 kr ekstra for karbonmast.

Det er flere unge verft som prøver seg på markedet og disse går bra da de tilpasser seg visse segmenter av markedet. Dessverre er mange av båtene overlesset med unødvendig utstyr som man tror man trenger, men lite av det man bør ha i en båt. Et eksempel på dette er Oceanis 38 som har elendige seil, håpløse fall og en enkel fast propell. Men den hadde utrolig nok Dock&Go system, elektriske vinsjer og teakdekk. Spørsmålet er hva akkurat du trenger til å få en båt som har akkurat det du trenger for en trygg og god reise. Men det finnes mye spennende å prøve ut innenfor det elektriske til båten, som for eksempel Contest 42 og Canbus teknologi.

Contest 42

Contest 42 er starten på en fremtid hvor motor, seilinstrumenter, belysning og tekniske installasjoner snakker samme språk og er koblet sammen. Det er en form for elektrisk system som snakker med båtens B&G utstyr.